Besmelenin Önemi

Allah celle celalühü şöyle buyuruyor ;
“Kur’an okuduğun zaman kovulmuş şeytandan Allah’a sığın!” (Nahl:98)
“Mektup Süleyman’dandır, Rahman ve Rahim olan Allah’ın adıyla (başlamakta)dır.” (Neml:30)

Eüzübillah (Allah’a sığınırım), mineşşeytanirracim (dergah-ı merhametten kovulmuş olan şeytanın
desiselerinden )
İbn-i Mesud radıyalluhu anh’den rivayet edildiğine göre , Efendimiz aleyhisselatü vesselam şöyle
buyurmuştur: “ Her kim, Besmele-i şerifeyi okursa, onun her harfine karşılık dört bin sevap yazılır,
dört bin günahı affedilir ve kendisi dört bin derece yükseltilir.” (Hadis Suyuti D.Mensur)

Besmele, Hısn-ı hasin-i ilahi çok sağlam, yüce bir sığınaktır. Besmele, Bismillah ( Kalbimde ve
lisanımda Allah’ın ism-I şerifi bulunduğu halde işe başlıyorum.) Er Rahman (O öyle Allah’dır ki
dünyada merhameti ve rahmeti her mevcuda şamildir.) Er Rahim ( Ahirette muti olan kullarına
cennet ve cemalini ihsan edicidir.) manasındadır.
Resulullah efendimiz aleyhisselatü vesselam şöyle buyuruyor. “Allah, rahmetini yüz parça kılmış,
doksan dokuzunu kendi yanında tutup bir cüz’ünü yeryüzüne indirmiştir. Bütün mahlukat bu bir cüz
sayesinde birbirlerine merhamet eder. Hatta yavrusunu incitme korkusu ile kısrağın ayağını
kaldırması da bu rahmetten dolayıdır” (Hadis Buhari) Bu Hadis-i Şerifin te’vilinde muhaddisin, “Allah
celle ve celalühu rahmetinin doksan dokuzunu mü’min kullarına merhamet etmek üzere ahirete
bırakmıştır,” demişlerdir.
Allah celle celalühu’nun üçbin ismi vardır. Bunlardan binini sadece meleklere , binini sadece
peygamberlere öğretmiştir. Tevratta üçyüzünü , incil’de üçyüzünü , zebur’da üçyüzünü, Kur’anda
doksan dokuzunu zikretmiş ve birini de kendine tahsis etmiştir. Sonra bu üçbin ismin manasını
Besmele’de dercetmiştir. Kim Besmele’yi bunların manasını bilerek söylerse Allah celle celalühu’yü
bütün esmasıyla zikretmiş olur.
Hazret-i Ali kerremallahuveche şöyle buyuruyor. “Bütün ilimler dört kitapta cem olunmuştır. Bunların
hepsi Kur’anda , Kur’an Fatiha’da , Fatiha Besmele’de , Besmele de “Ba” harfinde derc olunmuştur.
Eğer yazmak isteseydim Besmele’nin “Ba” sı hakkında develer yükü kitap yazardım”.
İlimlerden maksat , kulu Allah celle celalühu’ya vasıl etmektir. Allah ism-i celali , O’nun isimleri içinde
ism-i Azam’dır. İsm-I Azam , kendisiyle dua edildiğinde muhakkak Kabul edilen bir ism-i ilahi’dir.
Halbuki biz bu isimle dua ediyoruz fakat ekseri vakitler duamiza icabet olunmuyor denirse; biz de
deriz ki duanın bir takım adab ve şeraiti vardır. Ancak bu adab yerine getirildiği takdirde duaya icabet
olunur. Duanın Kabul olunmasının ilk şartı olarak helal lokma ile ıslah-ı batın lazımdır.

Yüce Rabbimizin en büyük ismi Allah’dır. Allah’ın doksandokuz adı vardır fakat bu adların hepsi Allah
isminin sıfatıdır. Allah ismi ise Cenab-ı Hakk’ın zatına mahsus ismidir. O’nun bütün esma ve sıfatları
kendisine mahsustur.

Rahman ve Rahim

Rahman ve Rahim kelimeleri , rahime fiilinden meydana gelen ve mübalağa ifade eden iki sıfat-I
ilahidir. Rahmet, kalpteki acıma duygusudur. Bu duygu sahibini , lütuf ve ihsana sevk eder.
Rahmanda ise, mübalağa daha fazladır. Bundan dolayı Allah’tan başkasına Rahman adı verilemez.
Fakat Rahim adı verilebilir.Cenab-ı Hak şöyle buyuruyor.
“Andolsun size, kendinizden öyle bir peygamber gelmiştir ki sizin sıkıntıya uğramanız ona çok ağır
gelir. O size çok düşkün , mü’minlere karşı çok şefkatlidir, merhametlidir.” (Tevbe :128)

Rahman , çok merhamet eden, rahmeti herşeyi kuşatan , ihsanı her şeye vasi demektir. Rahman’ın
rahmeti , Ezeli rahmettir. Bu rahmetten iyi de kötü de mü’min de kafir de nasiplenir. Varlıklar bu
rahmetin tecellisi olarak vücut alanına çıkmışlardır. Rahim de çok merhametli demektir. Fakat bu
rahmet varlıkların başlangıcından çok sonuna yani ahirete taalluk eder. Bundan dolayı Allah celle
celalühu , dünyanın Rahmanı, ahiretin rahimidir. O’nun ihsanı dünyada inananlara da inanmayanlara
da şamildir. Ahirette ise yalnız Inanan salih kullarına mahsustur. Allah’ın her şeyi yaratması ,
rahmanlığının rahmetinden ileri gelir. Bu fıtri yaratılıştan mahrum kalan hiçbir şey yoktur. Her varlık
bu rahmetin içindedir. Rahman , bütün mahlukatı merhametiyle büyüten , besleyen , sevk ve idare
eden manasınadır.
Rahim , iradeleriyle çalışanları yaratılış gayelerine götürür. Rahim sıfatının muhtevasında iki mana
mündemiçtir(gizlidir) : Lütf-i İlahi ve adl-i ilahi. Lütf-i İlahi , Allah celle celalühu’nun dünyadaki muti ve
musalli kullarına ahirette cennet ve cemalini ihsan etmesidir. Adl-I ilahi ise , dünyadaki asi ve
günahkar kullarını ahirette cehenneme sevketmesidir. Demek ki Rahim adının muhtevasında Allah’ın
hem adaleti hem de mükafat ve cezası vardır.

Üstâd-ı Âzam