İsmi Azam İsmi Has Allah Lafzının Manası
  • Anasayfa
  • /
  • İsmi Azam İsmi Has Allah Lafzının Manası

İSMİ AZAM İSMİ HAS ALLAH LAFZININ MANASI

اللهLafz-ı celali, hadis-i Nebevi’de beyan olunan doksan dokuz esma-ı hüsna’nın en büyüğüdür. Sıfat-ı İlahiyenin cümlesini cami bulunan zat ismidir. Bu ism-i celil-i ilahi hiçbir sıfat-ı İlahi hâriç olmamak üzere cümlesini ifade eder. Diğer esma-i ilâhiyyeye her bir sıfata münferid olarak delalet ederler. Allah lafza-i celali ehass-ı esmâdır, yani her cihetten hususidir. Allah’tan başka hiçbir kimseye ıtlak olunamaz.

Kulun bu ism-i celal-i ilahiden nasibi büyük olmalı ve kalbi ve himmeti bu ism-i celile müstağrak olmalı, O’ndan gayrilerin muhabbetini kalpten sürüp çıkararak O’nu zikirle o ismin sahibine ulaşmalıdır. O hale gelmelidir ki O’ndan başkasını arzulamasın, O’ndan gayriden korkmasın çünkü O’ndan başka her şey batıldır. Resulüllah –sallahu aleyhi vesellem – Efendimiz: “Arabın söylediği sözlerin en doğrusu Lebid’in sözüdür ki şöyle demiştir.

“Biliniz ki Allah’tan başka her şey batıldır”

Bu yüce ism-i İlahide, başka isimlerde olmayan hususiyetler pek çoktur. Bunlar saymakla bitirilemez. Bu cümleden olmak üzere birisi şudur:

Diğer isimlerden bir harf düşer yahut çıkarılırsa hemen manası bozulur, alakasız, hatta kötü manalı bir kelime olur. Fakat bu ism-i celil bu gibi şeylerden münezzehtir. Şöyle ki: Başındaki elif hafzolunmuşsu yine içindeki baki olarak  للهolur:   والارض  السموات مافي للهgibi ayet-i celilerde olduğu gibi. Birinci lam hafzolunmuşsa له olur, والارض  السموات له ملك gibi ayet-i Celilelerde olduğu gibi ikinci Lam’da hafzolunursa ه kalır. هو الا اله لا الذى الله هو gibi ayet-i celilerde olduğu gibi. Hülasa olarak hangi şekilde olursa olsun muhakkak O’na sarahatle delalet eden bir mana ifade eder, manadan sakıt olmaz.

 

Şeyhül Arifan Mahmud Sami Ramazanoğlu